Pagina 1 van 1

SO 90.1

Geplaatst: 30 apr 2007 21:25:31
door Bas-brw
Regelmatig wordt bij incidenten in Rotterdam-Rijnmond de SO90.1 gealarmeerd. Zo ook vanavond nog:

Code: Selecteer alles

20:36:42 30-04-07 20 I BRAN PRIO 1 SO901 Gordelpad 185 thv ROTTERDAM HV Water Personen 
Dit nadat eerder een hele trein aan voertuigen was gaan rijden:

Code: Selecteer alles

20:12:39 30-04-07 20 G BRAN PRIO 1 HV221 TS302 AL221 WO141 WO441 OD201 Gordelpad 185 thv ROTTERDAM HV Water Personen  
SO staat voor Stafofficier van Dienst, maar kan iemand mij vertellen wat de SO bij een incident als dit voor taak heeft?

Geplaatst: 1 mei 2007 07:51:10
door enrique
Bij een incident gaat hij naar de meldkamer, om daar zaken te coördineren, zoals herbezettingen, eventuele opschaling van personeel, etc.

Geplaatst: 1 mei 2007 12:15:05
door Bas-brw
enrique schreef:Bij een incident gaat hij naar de meldkamer, om daar zaken te coördineren, zoals herbezettingen, eventuele opschaling van personeel, etc.
Dit verduidelijkt een hoop :wink:
En dan nog een tweede vraag: geldt dit ook voor de HO90.1 als die opgeroepen wordt :?:

Geplaatst: 1 mei 2007 12:21:18
door AlwinSitton
In de meeste gevallen worden de HO en de SO toch tegelijk opgeroepen, mij is verteld dat het dan meestal op een stoffelijk overschot gaat?

Geplaatst: 1 mei 2007 20:14:52
door enrique
Dat ligt aan de aard van het incident. De HO901 kan bij bijvoorbeeld een zeer grote brand ter plaatse gaan, om leiding te geven. De LR901 (Leider Regionaal Operationeel Team, rijdt nog met HO902 op zijn wagen...) rijdt dan naar het World Port Centre (de RegOT-ruimte) om daar leiding te geven aan het RegOT. Maar de HO901 kan ook naar de meldkamer gaan om daar de boel te coördineren (bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden; dan gaat de HO901 echt niet de straat op om naar vallende bomen te kijken...).

Bij incidenten met (zwaar) gewonden krijgt de HO901 vaak een kennisgeving (in het pagerbericht staat dan het adres, het incident en prio 1). Indien het fataal is, krijgt de SO901 ook dat bericht. Denk hierbij aan een eventuele BOT-inzet, registratie, maar ook eventuele herbezetting.

Geplaatst: 2 mei 2007 14:00:10
door Arle
enrique schreef:Dat ligt aan de aard van het incident. De HO901 kan bij bijvoorbeeld een zeer grote brand ter plaatse gaan, om leiding te geven. De LR901 (Leider Regionaal Operationeel Team, rijdt nog met HO902 op zijn wagen...) rijdt dan naar het World Port Centre (de RegOT-ruimte) om daar leiding te geven aan het RegOT. Maar de HO901 kan ook naar de meldkamer gaan om daar de boel te coördineren (bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden; dan gaat de HO901 echt niet de straat op om naar vallende bomen te kijken...).
Niet helemaal. Bij storm e.d. ligt de coordinatie bij de meldkamer. De HO901 komt niet de meldkamer op; hij blijft in die gevallen stand-by voor een eventuele GRIP, zoals bij de laatste storm bij de MOT (schip door steiger gedreven) en CS (waar zouden we zijn zonder de trein).
enrique schreef:Bij incidenten met (zwaar) gewonden krijgt de HO901 vaak een kennisgeving (in het pagerbericht staat dan het adres, het incident en prio 1). Indien het fataal is, krijgt de SO901 ook dat bericht. Denk hierbij aan een eventuele BOT-inzet, registratie, maar ook eventuele herbezetting.
Dat ligt geheel aan de lokale regeling.

Geplaatst: 2 mei 2007 19:06:01
door enrique
Kijk, weer wat geleerd, thanks Arlé! Vandaag wel een druk dagje, met een grote brand, een GRIP 1 bij een gaslek in Schiedam, en vlak daarna een GRIP 1 bij een gaslek in de Alexanderpolder....