Gelukkig hebben "wij" P2000.

Artikelen over P2000, C2000 en laatste nieuws.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Gelukkig hebben "wij" P2000.

Bericht door Tom » 22 okt 2007 17:28:11

In belgië gaat het er wat eh, minder, aan toe:
Ouderwetse brandweersirene klopt alarm van 144 miljoen euro

Het peperdure nationale netwerk waarmee de vrijwillige brandweerlui digitaal worden opgeroepen, lag zaterdag uren lam. In Londerzeel moest de brandweer zelfs de ouderwetse sirene in werking zetten om de manschappen te alarmen. Het Astrid-systeem kostte al 144 miljoen euro. Theo Derkinderen
Zaterdagnamiddag brak brand uit in een achterbouw in het Vlaams-Brabantse Peizegem. De Londerzeelse brandweer stuurde onmiddellijk een eerste brandweerwagen met de aanwezige beroepsbrandweerlui uit en piepte ook de vrijwillige brandweermannen op om snel over voldoende manschappen te beschikken. Maar daar liep het mis. Geen enkele brandweerman daagde op in de kazerne.

'Eerst probeerden we uit te zoeken of er bij ons geen fouten gebeurd waren met het oproepen van de manschappen', zegt de Londerzeelse brandweercommandant Luc Brugghemans. 'Al gauw bleek dat dat niet het geval was en dat er een defect was bij de Astrid-paging, het nationale netwerk waarmee de vrijwillige brandweerlui digitaal worden opgeroepen.'

'Wij hebben toen onze noodprocedure ingeschakeld. De ouderwetse sirene werd in werking gezet en via een ander noodsysteem hebben we onze brandweerlui via sms kunnen bereiken. Dat systeem kan vijftig, zestig sms'jes uitsturen. Maar die hele heisa kostte ons natuurlijk minuten en minuten. Zo'n noodprocedure moet je ook niet elke dag in werking zetten. Er waren zelfs brandweermannen die naar de kazerne kwamen omdat ze de eerste brandweerwagen hadden zien uitrukken en verbaasd waren dat hun zakontvanger niet in werking was getreden.'

De commandant is vooral boos omdat hij niet wist dat het Astrid-pagingsysteem lam lag. 'Niemand heeft ons verwittigd. Wij hebben natuurlijk onmiddellijk bij Astrid geïnformeerd en kregen te horen dat het pagingnetwerk buiten werking was. Ze vertelden ons dat ze van de problemen wisten en bezig waren om het euvel te verhelpen. Ik heb alle begrip voor technische problemen, maar waarom hebben ze ons dan niet laten weten dat het systeem niet werkte? Dan hadden wij ook onze voorzorgen kunnen nemen en extra manschappen preventief naar de kazerne laten komen. Eén telefoontje was voldoende geweest.'

De brand in Peizegem was uiteindelijk snel onder controle. Voor interventies in Merchtem en Peizegem wordt automatisch ook de brandweer van Opwijk gealarmeerd en bovendien was de bluswagen met de beroepsbrandweerlui uit Londerzeel nauwelijks tien minuten na de oproep al ter plaatse.

'We hebben heel veel geluk gehad', beseft Brugghemans. 'Maar onze vrijwilligers konden pas tien minuten na de oproep vertrekken en dat tijdverlies had perfect voorkomen kunnen worden. Dat maakt mij boos. De gemeentebesturen betalen tenslotte enorm veel geld aan Astrid. Wat als we dringend een ladderwagen of tankwagen of extra manschappen nodig hadden? Dat zijn immers de wagens die door de vrijwilligers bemand worden.'

Het duurde uiteindelijk nog tot zaterdagavond vooraleer de panne aan het Astrid-pagingsysteem verholpen was. 'Wij hebben de vrijwilligers in de kazerne gehouden tot het probleem opgelost was. Dat kost ons veel geld', zegt commandant Brugghemans. 'We zijn trouwens zelf ook te weten moeten komen dat de problemen opgelost waren. Nochtans hadden we aan het callcenter van Astrid gevraagd om ons in te lichten wanneer alles weer normaal functioneerde. Wel, tot op heden heb ik nog steeds niks gehoord. We hebben zelf een aantal tests gedaan en alles werkt weer normaal.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=741J00UN

Tsja, wat moet je daar nou van zeggen.

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Gelukkig hebben "wij" P2000.

Bericht door hunter » 22 okt 2007 20:22:34

Tom schreef:Tsja, wat moet je daar nou van zeggen.
Dat vroeg ik me ook af toen ik jouw titel las, P2000 kan natuurlijk net zo goed plat gaan en dan zitten "wij" met hetzelfde probleem...

Groeten, Peter.

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 22 okt 2007 22:29:24

hunter, De reden waarom Astrid "uitviel" is niet bekend of niet vermeld in het artikel en jij weet al dat het net zo goed bij p2000 kan gebeuren, knap.

Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Re: Gelukkig hebben "wij" P2000.

Bericht door Tom » 22 okt 2007 22:32:59

hunter schreef:
Tom schreef:Tsja, wat moet je daar nou van zeggen.
Dat vroeg ik me ook af toen ik jouw titel las, P2000 kan natuurlijk net zo goed plat gaan en dan zitten "wij" met hetzelfde probleem...

Groeten, Peter.
Dat weet ik ook wel, maar toevallig was het dit keer Astrid die het eventjes niet overleefde, en als wij op dat moment ook Astrid hadden, hadden we wellicht netzoveel pech gehad. Maar gelukkig hebben wij P2000.

Ik hoop echter wel dat de overheden hiervan wat leren, niet alleen de Belgen maar ook de Nederlanders. Bizar dat er niet gecommuniceerd wordt dat een vrij belangrijk netwerk helemaal plat ligt.

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 22 okt 2007 22:48:58

wireless minds schreef:hunter, De reden waarom Astrid "uitviel" is niet bekend of niet vermeld in het artikel en jij weet al dat het net zo goed bij p2000 kan gebeuren, knap.
Sterker nog, P2000 heeft weleens plat gelegen, dat wist je nog niet? Ook in de begintijd hebben zich meerdere problemen voorgedaan waardoor landelijk bepaalde berichten niet door kwamen. Tsja of het nog steeds zo "knap" is weet ik niet. Ik vind het alleen raar dat "wij" "blij" moeten zijn dat wij P2000 hebben. Als je twijfelt aan het feit dat P2000 plat zou kunnen gaan, leg dan maar eens uit waarom het blijkbaar niet plat zou kunnen gaan?

Elk systeem kan plat gaan, of dat nu ASTRID of C2000/P2000 is dat maakt niets uit.

Groeten, Peter.

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 22 okt 2007 23:22:17

Redenen waarom het plat gelegen heeft kan 1 van de volgende oorzaken zijn:

Stroomstoring;
Kabeltje(s) los;
Kabetlje in 2

Etc. etc.

ALLES kan plat 8)
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Bericht door Tom » 23 okt 2007 09:12:31

hunter schreef:
wireless minds schreef:hunter, De reden waarom Astrid "uitviel" is niet bekend of niet vermeld in het artikel en jij weet al dat het net zo goed bij p2000 kan gebeuren, knap.
Sterker nog, P2000 heeft weleens plat gelegen, dat wist je nog niet? Ook in de begintijd hebben zich meerdere problemen voorgedaan waardoor landelijk bepaalde berichten niet door kwamen. Tsja of het nog steeds zo "knap" is weet ik niet. Ik vind het alleen raar dat "wij" "blij" moeten zijn dat wij P2000 hebben. Als je twijfelt aan het feit dat P2000 plat zou kunnen gaan, leg dan maar eens uit waarom het blijkbaar niet plat zou kunnen gaan?

Elk systeem kan plat gaan, of dat nu ASTRID of C2000/P2000 is dat maakt niets uit.

Groeten, Peter.
Ik denk dat je de titel té serieus neemt.

Groetjes terug,

Tom

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 23 okt 2007 09:50:04

Strekking van het verhaal is: er is geen fatsoenlijke communicatie waarmee storingen in het Belgisch alarmeringssyteem gemeld worden.

En of het P2000 nou wel of niet kan overkomen is twee. Vraag is hoe je hier mee omgaat.
Enjoy your freedom

Plaats reactie