Brandweer Utrecht: gedeeltelijk weg met C2000

Discussie en vragen over p2000 & C2000 en aanverwante zaken.
SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 30 jul 2008 22:43:51

Lang leve de technologische ontwikkelingen :!:
Enjoy your freedom

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 30 jul 2008 23:31:16

Nouja.. de ontwikkeling is op zich goed.. alleen net zoals bij bijvoorbeeld software valt en staat alles met een goede functionele specificaties/goed functioneel ontwerp om een goed gedefinieerd probleem op te lossen.

Dat ontwerp dient vervolgens vertaald te worden in een goed technisch ontwerp en dat dient vervolgens goed gebouwd te worden.. en als je dat dan goed gedaan hebt moet het goed geimplementeerd worden en correct beheerd worden.

Helaas komen er ook nog ergens kosten om de hoek kijken en zullen er dus zo her en der afwegingen gemaakt moeten worden. Hier komt bv het probleem van dekking binnenshuis aan bod. Deze is niet gegarandeerd.

Maar vergeet ook niet: ook projecten die deels niet in de smaak vallen kunnen positief uitpakken. Je kan nou eenmaal niet in 1 keer een perfect product maken. Dat is een traject... waarbij je leerpunten uit vorige trajecten meeneemt. Dit geldt voor elke industrie. Een autoband is ook niet in 1 keer perfect... net zoals straks de eerste productie brandstofcel auto de nodige beperkingen zal hebben.

Daarom is het ook zo nodig om projecten te evalueren (ondanks dat dit nog eens extra geld kost). Alleen door goed op papier te zetten wat er mis is gegaan en waar het mogelijk beter kan zal je proces verbeteren en je volgende product weer een stap vooruit zijn.

okee.... dat was een nogal lang verhaal... sorry ;)

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 31 jul 2008 08:15:52

Sjoerd schreef:Helaas komen er ook nog ergens kosten om de hoek kijken en zullen er dus zo her en der afwegingen gemaakt moeten worden. Hier komt bv het probleem van dekking binnenshuis aan bod. Deze is niet gegarandeerd.
Geen enkel netwerk kan dat garanderen. Laat ik mijn woonplaats Zoetermeer als voorbeeld nemen. Hier staat slechts 1 C2000 zender, terwijl de gemiddelde GSM/UTMS provider er tussen de 10 en 20 heeft. Ook hun signaal valt binnenshuis weleens weg en dan werken zij ook nog eens met 3 (richt)antennes per opstelpunt.

Groeten, Peter.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 jan 2007 14:15:05

Bericht door Matthijs » 31 jul 2008 09:40:29

Sjoerd schreef: okee.... dat was een nogal lang verhaal... sorry ;)

Zooow.... Wat had jij gedronken hé!!! :P :lol:
vr. gr. Matthijs

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 31 jul 2008 11:03:36

De hulpdiensten moeten altijd over perfecte communicatie apparatuur beschikken. C2000 heeft klauwen met geld gekost en het werkt nog niet optimaal zo te zien. De aanschaf van anologe porto's is m.i. kapitaalvernietiging.
Enjoy your freedom

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 31 jul 2008 13:19:49

Je zegt hier nu 3 dingen :
SniperEye schreef:1. De hulpdiensten moeten altijd over perfecte communicatie apparatuur beschikken.
2. C2000 heeft klauwen met geld gekost en het werkt nog niet optimaal zo te zien.
3. De aanschaf van anologe porto's is m.i. kapitaalvernietiging.
Nu wil ik je niet persoonlijk aanvallen, maar bij het 2e punt blijkt duidelijk dat het aan enige technische kennis ontbreekt. Het gaat bij de aanschaf van deze analoge portofoons immers om objectverkeer, de onderlinge communicatie tijdens een incident. Vroeger werd er bij deze communicatie ook geen gebruik gemaakt van een netwerk, alles was rechtstreeks. Wil men tegenwoordig objectverkeer via TMO (via het netwerk) plegen, dan moet het signaal dus eerst naar de dichtstbijzijnde mast om vanaf daar vervolgens weer naar de rest van de objectportofoons uit te komen. Die afstand moet dus 2x worden afgelegd en dat betekent dat het in beide richtingen mis kan gaan. Als de zender al niet al te dichtbij staat en er is een inzet in een groot, betonnen of stalen gebouw dan is natuurlijk de kans groot dat of het signaal wegvalt, of dat de zender de portofoons niet kan horen en het signaal dus logischerwijs ook niet door kan sturen. Ik maakte al de vergelijking met GSM, ook die netwerken bieden geen 100% dekking, terwijl zij grofweg 10x zoveel zenders hebben staan.

Vervolgens bestaat er de mogelijkheid om op DMO te werken, rechtstreeks porto-porto, zonder gebruik van het netwerk. Waarom dit niet goed werkt weet ik ook niet precies, maar dit heeft niets met jouw 2e punt te maken, dat C2000 niet goed zou werken. Die DMO kanalen kunnen immers ook gebruikt worden in Australie, of op de maan, er is immers geen netwerk voor nodig, dus het al dan niet goed functioneren valt niet te relateren aan de kwaliteit van het netwerk. Jouw uitspraak is dan ook wel erg goedkoop vind ik.

Vervolgens vind ik punt 3 in strijd met punt 1. Je zegt immers dat de hulpdiensten over perfecte verbindingsmiddelen moeten beschikken, maar zodra het teveel gaat kosten dan is het kapitaalvernietiging? Teneinde deze "perfectie" na te kunnen streven is het blijkbaar noodzakelijk om terug te stappen op analoge communicatie op objectniveau. Maar misschien weet jij een goedkoper alternatief?

(ik denk dat het bijplaatsen van slechts 1 zender net zo duur is als de aanschaf van zo'n 100 analoge portofoons, dus zeg het maar)

Groeten, Peter.

Gebruikersavatar
wouter
Berichten: 96
Lid geworden op: 4 dec 2005 21:02:25
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door wouter » 31 jul 2008 14:11:08

Ik snap aan de ene kant de verontwaardiging wel want C2000 werd gepresenteerd als "Het ultime communicatie middel" voor de hulpdiensten.
En dan schaft een complete regio analoge portofoons aan omdat de digitale portofoons voor onderling verkeer niet aan de eisen voldoen :?

Wouter.
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Afbeelding

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 31 jul 2008 14:12:48

hunter schreef:Je zegt hier nu 3 dingen :

Nu wil ik je niet persoonlijk aanvallen, maar bij het 2e punt blijkt duidelijk dat het aan enige technische kennis ontbreekt. Het gaat bij de aanschaf van deze analoge portofoons immers om objectverkeer,
Het lijkt me logisch dat wanneer je overgaat op nieuwe communicatiemiddelen/ communicatienetwerk dat je hier ook rekening mee houdt. Nu ontstaat er dus een én én situatie. Kortom, C2000 zorgt niet voor een 100% alternatief.
hunter schreef:Vervolgens vind ik punt 3 in strijd met punt 1. Je zegt immers dat de hulpdiensten over perfecte verbindingsmiddelen moeten beschikken, maar zodra het teveel gaat kosten dan is het kapitaalvernietiging? Teneinde deze "perfectie" na te kunnen streven is het blijkbaar noodzakelijk om terug te stappen op analoge communicatie op objectniveau. Maar misschien weet jij een goedkoper alternatief?

(ik denk dat het bijplaatsen van slechts 1 zender net zo duur is als de aanschaf van zo'n 100 analoge portofoons, dus zeg het maar)

Groeten, Peter.
Perfectie mag geld kosten, maar ik vind dat het werken met twee verschillende communicatiemiddelen kapitaalvernietiging. In plaats van te investeren in het 100% werkbaar maken van C2000 porto's investeert men nu geld in anologe porto's. :)
Enjoy your freedom

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 31 jul 2008 15:10:23

SniperEye schreef:In plaats van te investeren in het 100% werkbaar maken van C2000 porto's investeert men nu geld in anologe porto's. :)
Je zegt nu precies hetzelfde, I rest my case...

Groeten, Peter.

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 31 jul 2008 16:07:55

Keej :wink:
Enjoy your freedom

Plaats reactie