Overstap naar C2000 wordt ongedaan gemaakt.

Discussie en vragen over p2000 & C2000 en aanverwante zaken.
edtwente
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2007 12:58:05
Locatie: Borne

Bericht door edtwente » 3 apr 2007 22:06:26

de klacht is meer gehoord: laten we echter niet vergeten, hoe de opdracht is wegegegaan naar de commissie C2000: buitenhuis, vanaf de heup te bedienen en landelijk dekkend.
Daarnaast vergt het in de meeste gevallen een kleine aanpassing, om ook in dergelijke gevallen dekking te verkrijgen. Deze kosten echter zullen door de eigenaar/beheerder van het gebouw moeten worden gedaan.
Als je bedenkt, dat alle grote evenementen, inclusief voetbal (vanuit alle stadions) aangestuurd worden (zonder problemen) met C2000, is er toch wel heel veel verbeterd ten opzichte van het oude analoge netwerk.
Een ambu onderweg van Maastricht naar Groningen (noem maar iets) hoeft niet meer te schakelen voor goede ontvangst en kan bovendien direct communiceren met lokale politie, KLPD motorrijders etc.
Tenslotte: door het schakelen van handradio naar DMO en de radio in het voertuig op Gatway, kan de radio in het voertuig als relais/steunzender worden gebruikt voor de handradio en is dekking (een kleine uitzondering daargelaten) gegarandeerd.
Wist je overigens, dat de meeste klachten over C2000 gebruikers gerelateerd zijn en niets van doen hebben met het al dan niet functioneren van C2000?

Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Bericht door Tom » 3 apr 2007 23:09:37

edtwente schreef: Wist je overigens, dat de meeste klachten over C2000 gebruikers gerelateerd zijn en niets van doen hebben met het al dan niet functioneren van C2000?
Vind ik een leuke, en ik geloof het ook wel, maar het zegt wel wat over de 'doordachtheid' van het systeem. C2000 is er om de gebruikers ervan te dienen, en niet andersom. Nou heb ik zelf ook een tijdje in de gebruikersondersteuning van niet nader te noemen producten gezeten en had ik wel eens te maken met wel érg onwetende gebruikers, maar een goed product zou daar geen last van moeten hebben.

Dat het voordelen heeft voor de hulpverleners zal best wel, al hoorde ik hier in de regio laatst iets met een softwareupdate en toch maar weer tijdelijk gebruik van de analoge porto's (weet niet of dat landelijk was overigens), en dat zijn toch dingen die niet zouden mogen gebeuren!

robberd
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 feb 2007 14:46:58
Locatie: Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg

Re: Het werkt misschien nog niet zo heel goed, maar dat komt

Bericht door robberd » 24 apr 2007 21:39:37

AlwinSitton schreef:
edtwente schreef:je maakt mu nu toch echt nieuwsgierig wat er binnen C 2000 nog niet zou werken. Zou je me daar een enkel (of meerdere) voorbeeld(en) van kunnen geven. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Er zijn nog steeds hulpverleners die klagen over het bereik van een C2000 portofoon, in kelders/tunnels werkt het niet zoals het moet horen en in huizen is het bereik ook al niet al te goed.
Het was met analoog heel vaak behelpen. Zelfs een heel stuk meer als met C2000. Nu zijn we er een heel stuk op voorruit gegaan. Prima systeem en ben zelf erg tevreden. De meeste klagers hebben er zelf nog nooit mee gewerkt.

Wat in de media staat moet je ook niet altijd geloven. De gemiddelde journalist is ook erg benadeeld omdat ze niet meer kunnen meeluisteren. Dus dan wordt er al snel wat negathiefs geschreven wat niet objectief is.

dirk
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 mei 2007 13:57:29

Bericht door dirk » 6 mei 2007 14:04:42

Tom schreef:
edtwente schreef: Wist je overigens, dat de meeste klachten over C2000 gebruikers gerelateerd zijn en niets van doen hebben met het al dan niet functioneren van C2000?
Vind ik een leuke, en ik geloof het ook wel, maar het zegt wel wat over de 'doordachtheid' van het systeem. C2000 is er om de gebruikers ervan te dienen, en niet andersom. Nou heb ik zelf ook een tijdje in de gebruikersondersteuning van niet nader te noemen producten gezeten en had ik wel eens te maken met wel érg onwetende gebruikers, maar een goed product zou daar geen last van moeten hebben.

Dat het voordelen heeft voor de hulpverleners zal best wel, al hoorde ik hier in de regio laatst iets met een softwareupdate en toch maar weer tijdelijk gebruik van de analoge porto's (weet niet of dat landelijk was overigens), en dat zijn toch dingen die niet zouden mogen gebeuren!


denk dat je onwetende gebruikers altijd wel zult houden hoe makkelijk je product ook werkt en wat de softwareupdates betreft daar waren hier ook problemen mee wat overigens alleen het dmo netwerk betrof hier werden dus meteen meerdere tmo kanalen vrijgemaakt die gebruikt konden worden en is er inmiddels een nieuwe update die uitgevoerd gaat worden die wel weer goed werkt

Gebruikersavatar
Imre
Forum beheerder
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 nov 2005 08:59:19

Bericht door Imre » 6 mei 2007 19:17:44

De ervaring met het systeem zelf ontbreekt mij, maar kan goed begrijpen wat er beter is geworden t.o.v. de analoge portofoon.

(Buiten de goede encyptie)

Klachten over een slechte dekking op plekken waar radiostraling moeilijk komt lijken me onterecht, tenslotte werken daar een gsm, pager of mobilo/portofoon net zo min zonder een relais.

Adresering is erg belangrijk in noodsituaties, de gebruiker van een portofoon moest naar alle verkeer op een kanaal luisteren, ik heb begrepen dat er nu sprake is van gebruikersgroepen? En ik neem aan dat een bepaalde persoon of een voertuig apart opgeroepen kan worden? Lijken me voordelen die moeilijk kunnen worden ontkent.

Om ook ff interessant te doen en een reactie te geven op het vermeende afschieten van c2000/p2000; zelfde reactie als het kunnen kraken van de encryptie: pure onzin :)

Imre

dirk
Berichten: 3
Lid geworden op: 6 mei 2007 13:57:29

Bericht door dirk » 6 mei 2007 20:04:32

Imre schreef:ik heb begrepen dat er nu sprake is van gebruikersgroepen? En ik neem aan dat een bepaalde persoon of een voertuig apart opgeroepen kan worden? Lijken me voordelen die moeilijk kunnen worden ontkent.
Imre
klopt elk incident word nu apart behandelt op een eigen incident kanaal in tmo mode dat op zich is al een hele vebetering op zich daar je vroeger maar 3 kanalen beschikbaar had ander voordeel is het dmo netwerk wat er voor zorgt dat alk korps minimaal 1 kanaal beschikbaar heeft voor onderling verkeer hetgeen er dus voor zorgt dat je altijd effectief kan communiceren zonder dat je je af hoeft te vragen of je met de juiste persoon praat

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 15 jun 2007 15:28:17

Feit blijft dat het afluisteren onmogelijk blijft. Ik geloof niet dat men niet bezig is om toch tot een afluistersysteem te komen. Legaal of illegaal. Maar goed, dit is een andere discussie.

Overigens werkt het voor de hulpverleners inderdaad perfect. Een vooruitgang in de communicatie.
Enjoy your freedom

Gebruikersavatar
SvenVanBeek
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2007 20:19:46
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Bericht door SvenVanBeek » 15 jun 2007 17:48:35

er schijnt al een systeem te zijn op c2000 af te luisteren.. wel aardig duur en niet te koop naast de deur: in amerika..

ik geloof wel dat er ooit een systeem komt, maar wanneer blijft afwachten..je zal het nooit helemaal kunnen beveiligen.. naar mijn idee
Afbeelding

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 15 jun 2007 18:40:39

SvenVanBeek schreef:er schijnt al een systeem te zijn op c2000 af te luisteren.. wel aardig duur en niet te koop naast de deur: in amerika..
Knappe jongens die Amerikanen. Daar hebben ze helemaal geen C2000 cq op TETRA gebaseerde systemen. Jij bent in de war met APCO25. Deels vergelijkbaar met TETRA, maar ongecodeerd.

Met name de codering van C2000 is het probleem, niet het protocol zelf...

Groeten, Peter.

Speedy
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:11:38
Locatie: Enschede

Bericht door Speedy » 16 jun 2007 23:18:15

Maar stel nou, je zit bij een reddingsbrigade, en je krijgt dan C2000 spullen... en die hou je in het bezit, wat dan?

Plaats reactie